Mai multe produse românești în marile magazine, scopul premierului Ciucă. Concluziile întâlnirii cu retailerii

×
Codul embed a fost copiat

Premierul Nicolae Ciucă vrea mai multe produse alimentare românești în supermarketuri și marile magazine, prin promovarea producătorilor români.

Prim-ministrul României a căutat soluții în cadrul întâlnirii cu reprezentanţii Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România, vineri, la palatul Victoria. „Principala temă de discuţie a privit nevoia de a promova mai mult produsele româneşti în lanţurile comerciale şi identificarea unor soluţii de creştere a competitivităţi producătorilor români şi dezvoltării durabile, în condiţii de siguranţă alimentară, precizează Executivul într-un comunicat preluat de news.ro.

Avem nevoie de mai multe depozite frigorifice şi de conservare pentru producătorii români, care astfel vor putea asigura continuitate extra-sezonieră în aprovizionarea lanţurilor marilor retaileri cu legume-fructe, mezeluri şi produse lactate. Guvernul îşi va intensifica sprijinul acordat fermierilor şi producătorilor locali pentru a creşte gradul de procesare, prelucrare şi rafinare a produselor agricole în România dar şi pentru a crea plus-valoare pe lanţ şi a echilibra balanţa comercială a ţării”, a declarat Nicolae Ciucă.

La finalul întâlnirii, a fost stabilită o întâlnire în sistem tripartit - Guvern, retaileri, producători/procesatori, pentru a articula o abordare strategică a valorificării produselor agricole şi industriei alimentare în interesul consumatorului român, arată sursa citată.

Scumpirile arată nevoia de legume și fructe autohtone

După ce uleiul, zahărul, ceapa și alte alimente au atins prețuri record, reprezentanții marilor magazine spun că vor să colaboreze mai strâns cu producătorii români, și să aducă mai multă marfă autohtonă.

Citește și
Muraturi
Oțet falsificat descoperit de ANPC în magazinele marilor lanțuri de retaileri
De ce nu mai poate statul român să recupereze nimic de la Dan Voiculescu, Ovidiu Tender și Puiu Popoviciu. Sentințele care le-au salvat milionarilor peste 250 de milioane de euro

Pentru că fermierii români nu au unde să-și păstreze legumele și fructele, în extrasezon consumăm ce se importă, la prețuri duble sau triple. Guvernul promite ajutor aşadar, pentru a construi depozite frigorifice, și centre de prelucrare, după ce planul de a construi opt depozite regionale, cu bani europeni, a eșuat.

În sezon, spun oficialii marilor rețele de magazine, peste 50% din alimente vin de la producători autohtoni. În extrasezon, însă, situația se schimbă radical, din cauză că nu sunt suficiente centre de depozitare în care să fie păstrate produsele perisabile.

George Bădescu, Asociația Marilor Rețele Comerciale: „Pe zona de legume-fructe, cererea nu poate să fie satisfăcută din surse interne tot timpul anului. Periodic este câte un produs-vedetă la care se constată o anumită criză - zahărul, uleiul, ceapa, acum s-a discutat și de lapte”

Reporter: Cât de prezenţi sunt producătorii români în marile lanţuri de magazine alimentare?

George Bădescu: „Prezenţa lor este predominantă”.

Dobrogea, de exemplu, este deficitară la fructe și legume și nu are niciun centru de depozitare frigorifică, spun reprezentanții producătorilor din zonă.

Răzvan Filipescu, vicepreședinte al Asociației Producătorilor Agricoli din Dobrogea:

Este nevoie de astfel de centre pentru produsele perisabile, pentru că se poate prelungi valabilitatea produselor, iar producătorii pot furniza în mod constant produse către clienţi. Din păcate, la nivelul Dobrogei nu există astfel de centre de finanţare. Tocmai de aceea, Constanța este deficitară pe partea de produse de legume şi fructe.”

Într-o discuție cu reprezentații marilor lanțuri de magazine, Guvernul a promis ajutor pentru crearea de noi centre de depozitare.

Dan Cărbunaru, purtător de cuvânt al Guvernului: „Avem nevoie de mai multe depozite frigorifice și de conservare pentru producătorii români, pentru continuitatea aprovizionării în extrasezon. Guvernul își va intensifica ajutorul.”

Acum doi ani, Guvernul voia să obţină 120 de milioane de euro de la Comisia Europeană, pentru înființarea a opt depozite regionale pentru depozitarea, sortarea, ambalarea şi etichetarea produselor agricole. Planul nu s-a mai concretizat, iar magazinele sunt pline cu marfă de import. De pildă, la cartofi, 40% din necesarul României este adus din Franța, Belgia sau Germania.

Anul trecut, diferența dintre importuri şi exporturi de produse agroalimentare s-a dublat față de 2021, arată datele Institutului de Statistică.

 

Avem cele mai mari dezechilibre tocmai la alimente esențiale, pe care le punem pe masă zilnic. La carne, am adus cu aproape 1 miliard mai mult decât am trimis peste hotare, la fructe diferența este de 730 de milioane de euro, o situație similară întâlnim și la lactate. Iar la legume, importurile sunt cu aproape jumătate de miliard peste cele vândute în afara țării. Dar cel mai mult exportăm produse de morărit. Când tragem linie, rezultă că în cazul produselor agroalimentare am importat cu peste 1 miliard mai mult decât am exportat.

Articol recomandat de sport.ro
NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
Citește și...
ANPC nu mai închide site-ul Altex. Alți 10 mari retaileri au fost amendați
ANPC nu mai închide site-ul Altex. Alți 10 mari retaileri au fost amendați

Site-ul Altex ar fi trebuit închis la solicitarea ANPC, care acuza campanii înșelătoare de Black Friday, dar conducerea companiei a transmis, joi, că a remediat problemele. Astfel, și ANPC s-a răzgândit. Însă a amendat încă 10 magazine.

Oțet falsificat descoperit de ANPC în magazinele marilor lanțuri de retaileri
Oțet falsificat descoperit de ANPC în magazinele marilor lanțuri de retaileri

Peste 11.000 de litri de oţet falsificat au fost retraşi de la vânzare în urma unor controale ale ANPC în magazine ale marilor lanţuri de retaileri Penny, Carrefour, Kaufland, Auchan şi Cora din Bucureşti şi Ilfov, fiind aplicate amenzi de 20.000 de lei.

Marii retaileri au crescut prețurile la produsele de bază. Ce spune ministrul Agriculturii
Marii retaileri au crescut prețurile la produsele de bază. Ce spune ministrul Agriculturii

Preţurile au crescut brusc la aproape toate produsele de bază, în data de 17 martie, dar majoritatea dintre aceste preţuri au revenit la valorile iniţiale în 19 şi 24 martie, a declarat, miercuri, ministrul Agriculturii, Adrian Oros.

Reclama de Crăciun care a făcut oamenii să plângă. A fost realizată cu doar 100 de lire | VIDEO
Reclama de Crăciun care a făcut oamenii să plângă. A fost realizată cu doar 100 de lire | VIDEO

Un magazin de echipamente IT, afacere de familie, a lansat o reclamă de Crăciun realizată cu un buget de 100 de lire sterline. Reclama echivalează, însă, ca efecte cu multe campanii festive lansate de retaileri cu nume mari.

Cum putem renunța la pungile de plastic din magazine. Soluția unor retaileri
Cum putem renunța la pungile de plastic din magazine. Soluția unor retaileri

Potrivit unui studiu recent, 8 din 10 români încă folosesc pungi din plastic pentru a cântări fructe şi legume şi doar jumătate dintre ei spun că ar preferă să folosească unele biodegradabile.

Recomandări
Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș
Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș

Au fost găsite, duminică, trupurile celor două fete din România luate de ape vineri, în Italia, după o viitură pe râul Natisone.

După ani de întârzieri și miliarde pierdute, în România se lucrează pe toate tronsoanele de autostradă lipsă
După ani de întârzieri și miliarde pierdute, în România se lucrează pe toate tronsoanele de autostradă lipsă

„Pe drum spre Europa” partea I. Uniunea Europeană ne-a pus la dispoziție peste 20 de miliarde de euro din 2007 și până în prezent ca să ne modernizăm infrastructura.

Cum percep tinerii din Generația Z îmbătrânirea. „După 40 încolo deja este gata”
Cum percep tinerii din Generația Z îmbătrânirea. „După 40 încolo deja este gata”

Într-o lume în care vârsta este privită de multe ori ca o barieră, un nou studiu aduce în discuție ideea că bătrânețea reprezintă, de fapt, mai mult o problemă de percepție.