„Statul degeaba” - Angajările fără competențe și nepăsarea aduc pierderi la bugetul PMB

×
Codul embed a fost copiat

„Statul degeaba”, partea a IV-a. Un reportaj de Alex Dima. Primăria Capitalei deține, în continuare, mai multe companii care ar trebui să facă Bucureștiul să funcționeze la prețuri corecte.  

Nu se întâmplă! Răspândite printre funcționarii din birourile administrației, angajările fără competențe, nepăsarea, ignoranța aduc pierderi de multe milioane de euro bugetelor Primăriei și companiilor ei. Bugetul nu e ceva abstract, ci construit din banii tuturor cetățenilor care folosesc tot ce înseamnă infrastructură, servicii, mediu, iar pierderile se adâncesc, ca în cazul echipamentelor din imaginile următoare.

De mai bine de 1 an și jumătate, utilaje de aproape 20 de milioane de lei zac nefolosite în buricul Capitalei. Aparțin Companiei străzi, poduri și pasaje, înființată pe vremea administrației Firea și băgată în insolvență de administrația Dan pentru că avea datorii. Povestea începe în 2017, când Primăria înființează 24 de companii pentru a face diverse servicii pentru primăria Capitalei, cu mulți angajați și salarii mari.

Speriat de aceste cifre, Nicușor Dan s-a hotărât să închidă aproape toate companiile, care se ocupau de străzi, parcuri, iluminat, construcții și multe altele. Lucrări nu s-au mai făcut, dar nici de închis nu s-au putut închide. Nicușor Dan încearcă acum să cumpere utilajele de la compania străzi și poduri.

Nicușor Dan, primarul Capitalei: Soluția pentru a nu pierde acele echipamente este de a le cumpăra prin intermediul, prin compania trustul de clădiri metropolitane pe care am decis să o păstram și pentru asta a trebuit, mai întăi, să scoatem din insolvență compania trustul de clădiri metropolitane și apoi să îi asigurăm finanțare cu care să cumpere acele echipamente. Dar asta nu înseamnă că primăria le cumpără de două ori. Că o dată o companie care a fost în subordinea primăriei, compania străzi a cumpărat acele echipamente, și acum trustul le mai plătește o dată. Pentru că această companie avea datorii, nu s-a putut să se facă această operațiune simplă. Și atunci primăria a pus niște bani în cealaltă companie. Acea compania să dea bani pentru acele utilaje cu care să se plătească datoriile. Exact ce v-am întrebat. Le plătim de două ori. Practic, plătim datoriile pe care această companie le acumulat de-a lungul timpului. De ordinul... între 10 și 15 milioane, de ordinul ăsta de mărime sunt.

Citește și
De ce nu mai poate statul român să recupereze nimic de la Dan Voiculescu, Ovidiu Tender și Puiu Popoviciu. Sentințele care le-au salvat milionarilor peste 250 de milioane de euro

Prin urmare, echipamentele companiei străzi și poduri vor ajunge într-o bună zi la Compania trustul de clădiri metropolitane, pe bani mulți, plătiți tot de primărie. Trustul ar fi trebuit să termine de multă vreme podul de la Doamna Ghica.

Pasajul suprateran de la doamna ghica costă 110 milioane de lei plus TVA. Trebuie să fie gata în 2020. Nu s-a întâmplat. S-a stabilit atunci că o să fie gata la finalul lui 2021. Nici atunci n-a fost gata. Acum se promite că la finalul lui 2022 în decembrie vom avea pasaj aici. Este un coșmar pentru oamenii care locuiesc în zonă și pentru trafic.

Cristian Hiver, director Trustul de Clădiri Metropolitane București:Au fost mai multe termene de finalizare care s-au depășit toate.

Cristian Hiver a fost numit directorului trustului în vara anului trecut când l-a găsit cu datorii de peste de 60 de milioane de lei. Susține că lucrările la pod vor fi reluate peste 7 luni când va ajunge din Italia tablierul, partea metalia a structurii. Numai că, o altă companie, cea pentru consolidări, aflată și ea în subordinea primăriei și în insolvență susține că a cumpărat deja o parte din tablierul metalic pentru pod.

Ioan Moater, director Compania Municipală Consolidări: Nu știu, 1 milion jumate 2. Nu contează. Trebuia să intre la uzinare. Bine că nu l-am băgat la uzinare. Că dacă îl uzinam, probabil ca vă ajunge la fier vechi. Așa se fac treburile. Dacă se voia anul trecut, se mergea pe pasjul ăla. Vă dau scris că nici la anul, pe 1 mai, nu se va merge pe pasajul asta. Punem pariu pe ce vreți dumneavoastră.

Pe site-ul de prezentare al trustului se arată că acesta construiește Sala Polivalenta în București și Spitalul Metropolitan.

Pe locul în care ar fi trebuit să se ridice Spitalul Metropolitan, compania de consolidări a construit un spital pentru covid, din containere, cu peste 20 de milioane de lei.

Nicușor Dan, primarul Capitalei:Ei sunt cei care au făcut acel spital modular de la Pipera fără niciun fel de act și pretind de la Primăria Municipiului București 26 de miliaone de lei pe care n-o să-i ia niciodată.

Pentru că nu poate să o închidă primăria, se judecă acum cu compania de consolidări. Am solicitat un interviu și fostului primar, Gabriela Firea. N-a vrut să vorbească, dar a transmis că instituțiile statului nu au găsit nereguli pe timpul mandatului său. Revenim la podul din Doamna Ghica.

Vlad Toma are vedere fix podul neterminat și a înființat un grup civic pentru a cere Primăriei să termine lucrarea.

Vlad Popa:Este foarte greu pentru că șantierul ăsta a început acum 2 ani jumate și de atunci viața noastră este un calvar. Locurile de parcare s-au distrus, traficul este infernal, zgomot de la mașini, zgomot de la lucrări, de la nervii din trafic, claxoane, mizerie de la șantier.

În șantier sunt luni bune de când nu se lucrează.

Parte din cei 200 de muncitori ai trustului își fac de lucru pe o porțiune de doar 750 de metri pe prelungirea ghencea.

Este fix locul în care Nicușor Dan și-a anunțat candidatura la Primăria Capitalei. Nici aici n-a reușit să facă mare lucru, întrucât nu s-au făcut exproprieri.

Christian Hiver, director Trustul de Clădiri Metropolitane București:Totul până la 3 km. Dacă ne dă vara asta tot lotul, putem circula pe Prelungirea Ghencea până în maxim 3 ani pe 4 benzi.”

40 de muncitori din trust lucrează în blocul pe care primăria se chinuie de câțiva ani să îl ridice tot pe Prelungirea Ghencea. Blocul este administrat de Compania Imobiliară, o altă entitate creată de primărie. Are 22 de angajați și condusă de Vasile Rentea.

Vasile Rentea, director Compania Imobiliară: Compania imobiliară a avut menirea de a construi niște imobile, respectiv acelea care sunt pe fațadă.

Practic, nu compania imobiliară contruiește, ci Trustul de Clădiri Metropolitane. Compania imobiliară deține terenul și plătește Trustul cu banii veniți din primărie, bani care oricum nu prea vin.

Planul era ca pe acest teren să se construiască mai multe blocuri pentru cazuri sociale. Într-un cadru festifist, fostul primar Gabriela Firea a înmânat contractele viitorilor locatari.

Se întâmpla în septembrie 2020, înainte de alegeri, când blocul abia prindea contur. Bani n-au mai fost, lucrările s-au blocat, iar Primăria Capitalei a abandonat ideea de a construi aici un cartier și încearcă acum să termine măcar cele două scări începute. Pentru prezentarea din septembrie 2020 s-a amenajat un aparatament care are acum pereții infiltrați.

Nicușor Dan promite că o s-o închidă în momentul în care blocul din Ghencea va fi gata. Cum bani nu prea sunt, blocul nu se termină și compania va funcționa pe banii primăriei. Și astfel de exemple, de instituții care nu fac mare lucru, dar primesc bani cu nemiluita, sunt multe. 14 companii sunt propuse de la începutul mandatului actualului primar pentru închidere. Până acum nu s-a întâmplat, primăria a fost dată în judecată de angajații companiilor. Un talmeș balmeș pe multe milioane de euro, bani pierduți. Asta în condițiile în care Capitala României arată din ce în ce mai rău.

 

 

 

Articol recomandat de sport.ro
NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
Citește și...
România, te iubesc! Emisiunea integrală din 2 iunie 2024
România, te iubesc! Emisiunea integrală din 2 iunie 2024

România, te iubesc! Emisiunea integrală din 2 iunie 2024.

Motivul pentru care țara noastră nu a reușit să facă modernizări prin investiții cu bani europeni pentru căile ferate
Motivul pentru care țara noastră nu a reușit să facă modernizări prin investiții cu bani europeni pentru căile ferate

„Pe drum spre Europa” partea a III-a. Avem una dintre cele mai bogate rețele de cale ferată din Europa, dar și cea mai învechită și proastă.

Cum au ajutat banii europeni la dezvoltarea aeroporturilor din țara noastră care au înregistrat un vârf de călători în 2023
Cum au ajutat banii europeni la dezvoltarea aeroporturilor din țara noastră care au înregistrat un vârf de călători în 2023

„Pe drum spre Europa” partea a II-a. Orice cetățean al Uniunii Europene are dreptul de circulație și de ședere liberă pe teritoriul statelor membre, iar asta a ajutat, în primul rând transportul aeronautic.  

Recomandări
Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș
Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș

Au fost găsite, duminică, trupurile celor două fete din România luate de ape vineri, în Italia, după o viitură pe râul Natisone.

După ani de întârzieri și miliarde pierdute, în România se lucrează pe toate tronsoanele de autostradă lipsă
După ani de întârzieri și miliarde pierdute, în România se lucrează pe toate tronsoanele de autostradă lipsă

„Pe drum spre Europa” partea I. Uniunea Europeană ne-a pus la dispoziție peste 20 de miliarde de euro din 2007 și până în prezent ca să ne modernizăm infrastructura.

Scandal electoral și bătăi de stradă la Belciugatele. Echipa PSD s-a confruntat dur cu cea a PNL. Poliția a intervenit
Scandal electoral și bătăi de stradă la Belciugatele. Echipa PSD s-a confruntat dur cu cea a PNL. Poliția a intervenit

Primarul și viceprimarul PSD din comuna Belciugatele au fost implicați într-un scandal electoral care s-a lăsat cu intervenția Poliției și a Ambulanței.