O megastructură cosmică nou descoperită pune la îndoială teoriile despre univers

cosmos
Stellarium/University of Central Lancashire

Astronomii au descoperit o megastructură cosmică în formă de inel, ale cărei proporţii sfidează teoriile existente despre univers, potrivit The Guardian.

Aşa-numitul Big Ring are un diametru de aproximativ 1,3 miliarde de ani-lumină, fiind una dintre cele mai mari structuri observate vreodată. Aflat la peste 9 miliarde de ani lumină de Pământ, este prea slab pentru a fi văzut direct, dar diametrul său pe cerul nopţii ar fi echivalent cu 15 luni pline.

Observaţiile, prezentate joi în cadrul celei de-a 243-a reuniuni a Societăţii Astronomice Americane din New Orleans, sunt semnificative deoarece dimensiunea Marelui Inel pare să sfideze o ipoteză fundamentală în cosmologie, numită principiul cosmologic. Acesta afirmă că, peste o anumită scară spaţială, universul este omogen şi arată identic în toate direcţiile.

"Conform teoriilor cosmologice actuale, nu credeam că structurile la această scară sunt posibile", a declarat Alexia Lopez, doctorandă la University of Central Lancashire, care a condus analiza. "Ne-am putea aştepta poate la o singură structură extrem de mare în tot universul nostru observabil".

În teorie, mărirea universului ar trebui să dezvăluie o întindere vastă, fără caracteristici. Cu toate acestea, Marele Inel este una dintre structurile de dimensiuni neaşteptat de mari, aflate pe o listă din ce în ce mai mare. Printre altele se numără şi Arcul Gigant, care apare chiar lângă Marele Inel şi care a fost de asemenea descoperit de Lopez în 2021. Astronomii au calculat că limita teoretică actuală a dimensiunii structurilor este de 1,2 miliarde de ani lumină, dar Marele Inel şi Arcul Gigant, care se întinde pe o suprafaţă estimată la 3,3 miliarde de ani lumină, încalcă această limită.

De ce nu mai poate statul român să recupereze nimic de la Dan Voiculescu, Ovidiu Tender și Puiu Popoviciu. Sentințele care le-au salvat milionarilor peste 250 de milioane de euro

În mod curios, cele două structuri se află la aceeaşi distanţă de Pământ, în apropierea constelaţiilor lui Boötes the Herdsman, ceea ce ridică posibilitatea ca ele să facă parte dintr-un sistem cosmologic conectat.

"Aceste ciudăţenii continuă să fie ascunse, dar cu cât găsim mai multe, va trebui să ne confruntăm cu faptul că poate modelul nostru standard trebuie regândit", a declarat Lopez. "Avem nevoie de o teoremă complet nouă a cosmologiei".

Big Ring a fost descoperit prin analiza datelor din Sloan Digital Sky Survey (SDSS), un catalog de quasari îndepărtaţi. Aceste obiecte sunt atât de strălucitoare încât pot fi văzute de la miliarde de ani lumină distanţă şi acţionează ca nişte lămpi gigantice şi îndepărtate, luminând galaxiile intermediare pe care lumina lor le traversează pe drum şi care, altfel, ar rămâne nevăzute.

NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
Țara care va lansa în spațiu un satelit din lemn. Vrea să construiască habitate de lemn pentru oameni pe Lună și pe Marte

Oamenii de știință din Japonia speră să lanseze primul satelit din lemn în spațiu, după ce și-au asigurat un loc pe o rachetă SpaceX care va fi lansată la sfârșitul acestui an.

NASA a depistat mișcare pe Europa, satelitul înghețat al lui Jupiter

Nava spațială Juno, care orbitează în jurul lui Jupiter, a fotografiat luna gigantică Europa și a observat mișcare aparentă în crusta sa înghețată. Este o caracteristică pe care NASA a poreclit-o deja ”Ornitorincul”.

Singurul animal care ar putea supraviețui sfârșitului lumii. Pariul oamenilor de știință

Cercetătorii și-au pus întrebarea ce animal ar putea rămâne în viață dacă ar veni sfârșitul lumii, iar rezultatul pe care l-au aflat esâte unul surprinzător.

Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș

Au fost găsite, duminică, trupurile celor două fete din România luate de ape vineri, în Italia, după o viitură pe râul Natisone.

După ani de întârzieri și miliarde pierdute, în România se lucrează pe toate tronsoanele de autostradă lipsă

„Pe drum spre Europa” partea I. Uniunea Europeană ne-a pus la dispoziție peste 20 de miliarde de euro din 2007 și până în prezent ca să ne modernizăm infrastructura.

Cum percep tinerii din Generația Z îmbătrânirea. „După 40 încolo deja este gata”

Într-o lume în care vârsta este privită de multe ori ca o barieră, un nou studiu aduce în discuție ideea că bătrânețea reprezintă, de fapt, mai mult o problemă de percepție.