De ce nu avem încă pe stradă mașini autonome. Tehnologia există deja, dar are niște limitări

×
Codul embed a fost copiat

2023 se încheie imediat și tot nu avem mașini autonome pe stradă. Uneori nici marcaje nu avem, dar asta-i altă poveste.

Visăm la mașini care să se conducă singure de ceva timp - mai ales atunci când este aglomerat, în loc să ne enervăm pe DN1, nu mai bine ne uităm la Groapa sau Clanul pe Voyo?

Tehnologia există deja, dar are niște limitări - în special legislative. În Statele Unite ale Americii, locuitorii pot comanda deja, contra-cost, primele mașini de ridesharing fără șofer. Se va întâmpla și la noi?

Ni se promit de ceva timp mașini autonome... Și tot nu le avem. O dată pentru că sunt mai scumpe, dar nu aș da vina pe posibilitățile noastre de cumpărare.

Dezvoltarea mașinilor autonome înseamnă multe resurse plus piedici legislative. Companiile auto lucrează de zeci de ani și au cheltuit sute de miliarde de dolari până acum. Și-n ciuda investițiilor, tot nu sunt disponibile la scară largă. Se pare că omul chiar se pricepe la condus, dacă nu reușim să facem un computer la fel de bun.

Citește și
VIDEO. „Aici se vând case cu un dolar!” Romania, micul sat depopulat din Pennsylvania văzut prin ochii a doi români

Practic - deși mașinile autonome au deja zeci de milioane de kilometri parcurși acolo unde au voie să meargă și puține accidente în care sunt implicate, nu au experiența unui om

Omul are niște calități care sunt foarte greu pentru un computer să le copieze, chiar și cu ajutorul inteligenței.

1. Are intuiție - simte pericolul - mașina autonomă reacționează doar când apare un obstacol.
2. Omul se adaptează - Plouă? Ninge? E aglomerat? A apărut un șantier nou? Schimbări de marcaje?
3. Oamenii sunt ființe sociale. Facem semn altor șoferi, facem loc motocicliștilor


Practic, ce încearcă inginerii să facă e să învețe un calculator cum să vadă, să audă și să simtă - ca mai apoi să ne replice la volan. Și de multe ori, tot nu va fi pregătit ca noi. Sunt poate, mereu situații noi care pot apărea.

Dar, ce-i drept, astăzi - dacă locuiești în Germania, China sau Statele Unite ale Americii îți vei putea cumpăra mașină autonomă. Poate fi folosită doar în aceste țări.

Mașinile pe care le vedem acum pe străzi, că virează, sunt nivelul 2. Practic, e nevoie tot timpul ca șoferul să fie cu ochii pe drum. Tehnologiile de la Mercedes-Benz - Drive Pilot sau de la BMW, Personal Pilot L3 nu necesită atenția șoferului.

În San Francisco, două companii au folosit mașini autonome pentru RideSharing. Google, prin Waymo - o subsidiară a gigantului american și Cruise, companie General Motors.

Iar o mașină antrenată în Las Vegas, nu ar ști să conducă și prin Fălticeni, Jilava sau Sibiu. Alte marcaje, altfel de intersecții ba chiar și altă iluminare stradală pe timpul nopții. La noi sunt șanse să mari să dai peste o căruță,

Omul are calități pe care un computer nu le poate dobândi prea curând. Poate niciodată.

Computerul conduce întotdeauna bazat pe experiență anterioară. Nu are intuiție. Nu are adaptabilitate. Oamenii interacționează între ei, își fac semne. Sunt creativi.

Articol recomandat de sport.ro
Singurul cuvânt folosit de maghiari după ce au văzut echipamentul României de la EURO 2024
Singurul cuvânt folosit de maghiari după ce au văzut echipamentul României de la EURO 2024
Citește și...
Neo Art Concept, locul unde arta și știința s-au îmbinat perfect prin inteligența artificială și realitatea augmentată
Neo Art Concept, locul unde arta și știința s-au îmbinat perfect prin inteligența artificială și realitatea augmentată

Inteligența artificială și realitatea augmentată s-au îmbinat perfect cu arta și știința. Peste 150 de instalații interactive și inedite, realizate de artiști români și străini, au fost prezentate la un festival aflat la a doua ediție.  

Modalități digitale prin care ne putem verifica rapid alunițele. Primul dispozitiv de acest tip asistat de AI în România
Modalități digitale prin care ne putem verifica rapid alunițele. Primul dispozitiv de acest tip asistat de AI în România

Numărul persoanelor care dezvoltă cancer de piele este tot mai mare. Cauzele sunt multiple: expunerea la soare fără protecție solară, bronzul artificial, la solar, dar și schimbările climatice.

Alegerile europarlamentare și locale din 9 iunie au secțiune dedicată pe stirileprotv.ro, actualizată în timp real
Alegerile europarlamentare și locale din 9 iunie au secțiune dedicată pe stirileprotv.ro, actualizată în timp real

Site-ul StirileProtv.ro are secțiune dedicată alegerilor din 9 iunie. Este actualizată în timp real cu informații despre candidați și partide, dar conține și reportaje ori articole verificate de jurnaliștii PRO TV.

Recomandări
POLITICO: Anularea interzicerii maşinilor cu combustie în UE, prima țintă a dreptei după alegeri. „A fost o greșeală”
POLITICO: Anularea interzicerii maşinilor cu combustie în UE, prima țintă a dreptei după alegeri. „A fost o greșeală”

Manfred Weber, şeful grupului de centru-drepta PPE, promite ca în negocierile din zilele următoare să facă presiuni pentru eliminarea interdicţiei privind motoarele cu combustie.  

Alegeri locale 2024. Noi rezultate provizorii: PSD-PNL - 71% la primării și 65% la consiliile locale
Alegeri locale 2024. Noi rezultate provizorii: PSD-PNL - 71% la primării și 65% la consiliile locale

PSD a obţinut 36,26% din voturile pentru Consiliile locale, fiind urmat de PNL cu 29,41% şi de AUR cu 9,35%, arată rezultatele parţiale anunţate de Biroul Electoral Central, marţi seară, conform datelor centralizate până la ora 22:00.

Joe Biden, după ce fiul său a fost condamnat penal:
Joe Biden, după ce fiul său a fost condamnat penal: "Suntem foarte mândri de el"

Președintele SUA, Joe Biden, a reacțioant, marți, după ce fiul său, Hunter, a fost găsit vinovat pentru că a mințit în legătură cu consumul de droguri pentru a cumpăra ilegal o armă