Cum ajung investițiile în publicitate să finanțeze fake news? Cine și de ce ar trebui să susțină informarea corectă ?

Florin Alexandrescu, e Chief Business Officer al PROTV
Pro TV

Ultimul episod EIDOS Talks din acest sezon aduce în discuție ce rol joacă industria de media și publicitate în finanțarea fake-news.

Invitații au discutat despre cine trebuie să finanțeze, într-o societate democratică matură, jurnalismul care slujește interesului public.

Dragoș Stanca, partener Thinkdigital, moderator și co-organizator al EIDOS Talks, consideră că haosul informațional este amplificat exponențial astăzi de platformele tech care nu pot deosebi adevărul, de ficțiune sau de fake news, ci pot doar amplifica din punct de vedere tehnic, mecanic mesaje.

Orice fel de mesaje: publicitate, editoriale, manipulări, știri false, știri legitime, știri de interes public sau informații care servesc doar anumitor interese, fie ele de partid sau de business. Ironic, am ajuns să numim acest ghiveci informațional total news, news feed. E un mediu ideal pentru superficialitate în informare și un teren fertil pentru manipulare în toate formele ei”, spune el.

În aceste condiții, întrebarea care se impune a fi pusă este dacă este nevoie de reglemetarea Internetului. Despre acest subiect a vorbit Florin Alexandrescu, e Chief Business Officer al PROTV, care a punctat cum s-a schimbat peisajul media.

Citește și
VIDEO. Cine e primarul care are doar 10 clase, a candidat de unul singur și are o poveste de viață specială

În final există cineva care plătește, e consumatorul. Ce s-a schimbat major, s-a schimbat ecosistemul canalelor de distribuție și asta crează dificultăți de înțelegere și de adaptare a tuturor jucătorilor din piață, inclusiv a clienților de publicitate. Dacă ne uităm acum 15-20 de ani, ecosistemul era mult mai simplu. Vorbeam de 8-10 stații de televiziune, în România cel puțin, 7-8 jucători în zona de radio, digitalul era la început. În momentul asta avem în televiziune 70-80 de televiziuni, măsurate, numărul de licențe în România se apropie de 1.000. Vorbim de licențe, televiziuni locale, regionale, vorbim de licențe. În digital ajungem la ordinul sutelor de mii, milioanelor în web-ul pe care îl știm, nu vorbim de dark web. Pentru toți jucătorii din sistem e greu de cuprins toată poza, toți jucătorii sunt atâta timp cât în marea majoritate a cazurilor driverul din spate este de a nu pierde bani. Niciun acționar nu își dorește să vină cu bani de acasă. Este o presiune continuă la nivelul clienților de publicitate de a îmbunătăți mixul asta. Ogilvy spunea la un moment dat că un client de marketing nu știe că jumătate din banii lui sunt aruncați pe fereastră și visul oricărui marketing este să identifice acea jumătate. Și o căutare continuă, și o presiune continuă acolo și o competiție în fiecare segment de piață ,de eficientă. Eficiența nu înseamnă întotdeauna mai bine. Eu cred că toți jucătorii sunt preocupați de toate lucrurile menționate și zona de fake news, și de clickbait. Sunt jucători mari care de ani de zile se uită la contentul sănătos și încearcă să separe grâul de neghină. E o preocupare în fazele primare. Nu are zeci de ani, ci câțiva ani, tocmai pentru că ecosistemul asta a demonstrat că există riscul de derapaje, că se duc mulți bani către zone de tipul celor menționate”, a spus Florin Alexandrescu.

El a discutat și despre rolul unei instituții media de dimensiunea liderului din audio-vizualul românesc, în acest context.

E nevoie de implicarea tuturor de la fiecare jurnalist în parte, la fiecare redacție și companie în parte la nivel de industrie, fiind organizațiile create la nivelul respectiv, care știm că există, altele pot să apară și nu în ultimul rând la nivelul statului, prin organisme. Dacă vorbim de audiovizual – CNA, dacă vorbim de presa scrisă, îmi e mai puțin clar. Și cel mai puțin în zona de digital, unde este un control redus. Ne dorim in primul rând autoreglementare, dar poate e nevoie de un pic mai mult”, a mai spus Florin Alexandrescu.

 

Alexandrescu a vorbit și despre două dintre produsele de succes ale PROTV, “România, te iubesc” și Stirile PROTV, explicând de ce acestea nu vor fi finanțate prin publicitate.

“’România, te iubesc' nu e greu de vândut, pentru că nu îl vindem. ȘtirilePROTV și ‘România, te iubesc’ funcționează în regim de televiziune în televiziune. Nu ați văzut și nu o să vedeți un branding de tipul ‘Acest program va este prezentat/oferit/susținut de…’ Există publicitate în pauzele de publicitate. Asta este foarte important. Cel mai important asset al PRO TV în momentul de față este încrederea. Un nou sondaj apărut recent arată PRO TV ca fiind instituția media cu cea mai mare încredere, e firesc, dar e un procent din cei care au fost întrebați, 75%. Încrederea asta s-a construit și s-a păstrat și pentru că a existat această asociere, această linie roșie de tipul Nu intrăm acolo. Altfel, în digital e o lume diferită, e viteză de consum diferită”, a punctat Florin Alexandrescu.

Întrebat despre modelul de monetizare al PRO TV peste cinci ani, Alexandrescu a spus că este vorba despre evoluție, că totul este într-o continuă evoluție și că nu există o rețetă. 

Cu siguranță ce este new acum va fi old peste 20 de ani. E totul despre evoluție. Am vorbit mult despre jurnalism și segmentul acesta. Ar trebui să ne gândim la produsul final ca fiind un segment de conținut. Totul este despre conținut. Fundamental oamenii au acces, sunt bombartati și consumă mult mai mult conținut decât consumau acum 10-20 de ani. Conținut este și un clip cu Dorian Popa (un clip cu Dorian Popa care a participat la un podcast fără cămasă pe el – n.red.), conținut este și o investigație jurnalistică , cu siguranță deschiderea oamenilor, răbdarea oamenilor de a citit o investigație jurnalistică e mult mai mică. Competitorii sunt peste tot, prin urmare și provocările sunt peste tot. în cinci ani se pot întâmplă foarte multe. PRO TV în momentul de față e concentrat pe producție de conținut de calitate, care să îl ajute să își păstreze poziția numărul unu, cel mai mare interes la nivelul publicului, am inovat, inovăm, vom continua să inovăm pentru că deși sunt situații în care sunt greșeli în procesul asta de invovatie, ne vom adapta evoluțiilor. Nu este o rețetă”, a punctat acesta. 

 

Articol recomandat de sport.ro
Singurul cuvânt folosit de maghiari după ce au văzut echipamentul României de la EURO 2024
Singurul cuvânt folosit de maghiari după ce au văzut echipamentul României de la EURO 2024
Citește și...
Un bărbat din Constanța a vrut să-și dea foc în parcarea unui mall din Constanța. A fost dus la spitalul de psihiatrie
Un bărbat din Constanța a vrut să-și dea foc în parcarea unui mall din Constanța. A fost dus la spitalul de psihiatrie

Un bărbat, de 34 de ani, care miercuri s-a stropit cu benzină, în parcarea unui centru comercial din municipiul Constanţa, şi a ameninţat că îşi dă foc, a fost imobilizat de poliţişti şi dus la spitalul de psihiatrie.

Un bărbat a fost găsit de jandarmi cu un cuțit asupra lui într-un autobuz din Râmnicu Vâlcea
Un bărbat a fost găsit de jandarmi cu un cuțit asupra lui într-un autobuz din Râmnicu Vâlcea

Un bărbat de 63 de ani va fi cercetat pentru port sau folosire fără drept de obiecte periculoase, după ce un echipaj de jandarmi l-a surprins cu un cuţit asupra lui într-o staţie de autobuz din municipiul Râmnicu Vâlcea.

Focuri de armă pentru oprirea unui autoturism neînmatriculat, plin cu ţigări, în Maramureș. Șoferul avea permisul suspendat
Focuri de armă pentru oprirea unui autoturism neînmatriculat, plin cu ţigări, în Maramureș. Șoferul avea permisul suspendat

Poliţiştii de frontieră din cadrul Sectorului PF Valea Vişeului au acţionat în forţă pentru blocarea în trafic a unui autoturism neînmatriculat, plin cu baxuri cu ţigări.

Recomandări
Rezultate alegeri locale 2024. În continuare, probleme mari la Sectoarele 1 și 2, conduse de Clotilde Armand și Radu Mihaiu
Rezultate alegeri locale 2024. În continuare, probleme mari la Sectoarele 1 și 2, conduse de Clotilde Armand și Radu Mihaiu

La trei zile de la alegerile locale din 9 iunie încă se numără voturi, după ce președintele Autorității Electorale Permanente, Toni Greblă, a interzis - până la obținerea datelor finale - orice întrerupere a procesului de verificare și centralizare.  

Cătălin Drulă cere demiterea preşedintelui Autorităţii Electorale Permanente: Frauda electorală nu trebuie tolerată
Cătălin Drulă cere demiterea preşedintelui Autorităţii Electorale Permanente: Frauda electorală nu trebuie tolerată

Preşedintele USR, Cătălin Drulă, cere demiterea imediată a preşedintelui Autorităţii Electorale Permanente (AEP), Toni Greblă, acuzând că la alegerile de duminică s-ar fi comis "cele mai mari fraude electorale" din istoria recentă.

Motivul pentru care INS nu a mai putut anunța azi statisticile legate de salariul mediu pe economie pentru luna aprilie
Motivul pentru care INS nu a mai putut anunța azi statisticile legate de salariul mediu pe economie pentru luna aprilie

Astăzi, 12 iunie, Institutul Național de Statistică ar fi trebuit să anunțe, conform calendarului oficial, statistica legată de starea și de evoluția salariului mediu pe economie la nivelul lunii aprilie. Ieri INS a anunțat că amână datele.