Cauciucuri de iarnă - când se pun anvelopele de iarnă în 2023

cauciucuri de iarna
Shutterstock

Când se pun anvelopele de iarnă? Este întrebarea pe care mulți șoferi români și-o pun odată ce vremea rece se instalează și prognoza meteo anunță că urmează temperaturi scăzute și chiar ninsori.  

Șoferii trebuie să știe legea și, cel mai important, trebuie să își echipeze mașina corespunzător pentru a putea merge în siguranță cu ea pe drumurile publice.

De ce se schimbă cauciucurile odată cu anotimpurile?

Din aceleași motive pentru care nu purtăm șlapi în februarie sau ghete îmblănite în august, ar trebui să facem același lucru și pentru mașinile noastre, schimbându-le anvelopele în funcție de sezon.

Pe măsură ce vremea se încălzește și se schimbă anotimpurile, și anvelopele tale ar trebui să se schimbe.

Și deși poți să te îngrijorezi cu privire la costurile suplimentare asociate cu achiziționarea unui set nou sau timpul necesar pentru schimbarea lor, există unele aspecte importante de luat în considerare atunci când vine vorba de întreținerea anvelopelor.

Citește și
VIDEO. Cine e primarul care are doar 10 clase, a candidat de unul singur și are o poveste de viață specială

Conducerea cu anvelope de iarnă în timpul vremii calde va duce la consum mai mare de combustibil, ceea ce înseamnă mai mulți bani cheltuiți pentru alimentarea mașinii.

Anvelopele de iarnă au fost concepute pentru a se comporta cel mai bine pe suprafețe reci. Conducerea cu ele în timpul vremii mai calde va afecta durata de viață a benzii de rulare, punând în pericol în cele din urmă anvelopele și costându-te mai mulți bani pe termen lung.

Schimbarea anvelopelor te va menține mai în siguranță pe șosele.

Când vine vorba de siguranța rutieră, întreținerea corespunzătoare a anvelopelor este cel mai important factor, în special atunci când conduci în condiții de vreme nefavorabilă.

Verificarea regulată a presiunii anvelopelor, rotația anvelopelor, inspectarea regulată a anvelopelor pentru a depista găuri și uzură a benzii de rulare, și schimbarea anvelopelor în funcție de sezon te vor menține mai în siguranță pe șosele.

Schimbarea periodică a anvelopelor înseamnă o experiență de conducere mai bună în general.

Anvelopele de vară sunt fabricate din cauciuc mai dur, conceput să creeze tracțiune când temperatura de pe șosea este ridicată. Părțile laterale ale acestor anvelope sunt realizate cu un metal consolidat, oferind șoferilor mai multă stabilitate și o rată mai rapidă de răspuns la direcție și manevrare.

Când se pun cauciucurile de iarnă în 2023

Șoferii români trebuie să știe că Ordonanța de Guvern nr. 5/2011 sau „legea privind echiparea obligatorie cu anvelope de iarnă” înseamnă că mașinile care circulă pe drumurile publice din România trebuie echipate cu anvelope de iarnă atunci când pe jos este zgheață și polei.

Legea se aplică autoturismelor personale, dar și celor comerciale.

Oug nr. 5/2011 spune că „anvelope de iarnă sunt anvelopele omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului din 31 martie 1992, privind anvelopele autovehiculelor şi ale remorcilor acestora, precum şi montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite CEE-ONU nr. 54, după caz”.

Așadar, șoferii români trebuie să aibă anvelope de iarnă dacă circulă pe drumurile publice care sunt acoperite de gheață, zăpadă și polei.

Deci, nu există data oficială sau maximă la care șoferii sunt nevoiți să își schimbe anvelopele.

În urmă cu câțiva ani, obligativitatea de a avea anvelpe de iarnă era pentru perioada noiembrie-martie.

Acum, zapada poate să nu apară deloc în România pe timpul iernii. Anvelopele de iarnă nu sunt obligatorii dacă drumurile nu sunt acoperite de zăpadă, gheață sau polei.

Astfel că într-o iarnă blândă, fără zăpadă și îngheț, șoferii români pot circula cu anvelope all season însă nu este recomandat să țină anvelopele de vară pe mașină.

Dacă temperatura începe să scadă sub 7 grade Celsius, este indicat să îți schimbi cauciucurile.

Amenzile pentru șoferii fără cauciucuri de iarnă

Așa cum precizam mai sus, anvelopele de vară nu sunt făcute pentru vreme rece, fie ea și fără zăpadă sau gheață.

Cei care nu respectă legea pot primi amendă și chiar suspendarea certificatului de înmatriculare.

Șoferii care nu au mașina echipată de iarnă pot fi sancționați cu 9-20 de puncte, adică amendă cuprinsă între 1.300 și 2.900 de lei.

Și lanțurile antiderapante sunt obligatorii în cazul vehiculelor de peste 3,5 tone pentru transportul rutier de marfă sau persoane.

Ordonanța de urgență 5/2011 obligă folosirea lanțurilor antiderapante pe porțiunile de drum acoperite cu zăpadă. Șoferii nu pot folosi lanțurile pe porțiunile de drum uscate, pentru că ar deteriora carosabilul și sunt pasibili de amendă.

Anvelopele de iarnă vs de vară

Anvelopele all-season sunt concepute pentru o plimbare lină și liniștită în majoritatea condițiilor. Multe anvelope all-season se comportă excelent pe vreme ploioasă și pe carosabilul uscat pe tot parcursul anului. Deși un set de anvelope all-season poate oferi o tracțiune decentă în zăpadă ușoară și în cazul unor furtuni de iarnă ocazionale, ele nu sunt concepute pentru zăpadă adâncă, gheață și vreme rece (când temperatura rămâne sub aproximativ 7 grade).

Ce sunt anvelopele all-weather? Anvelopele all-weather care obțin designația "3-Peak Mountain Snowflake" (3PMSF) oferă capacități de conducere în condiții de iarnă, împreună cu performanțe adecvate în toate sezoanele.

În loc să schimbi anvelopele de două ori pe an (de la anvelope de vară la cele de iarnă și invers), anvelopele all-weather se descurcă bine vara și oferă o aderență mai bună decât anvelopele all-season standard în condiții de conducere iarna.

Cu toate acestea, anvelopele all-weather s-ar putea să nu fie la fel de liniștite ca anvelopele all-season și s-ar putea să nu aibă o durată de viață la fel de mare.

Ce sunt anvelopele de iarnă? Anvelopele de iarnă sau anvelopele de zăpadă sunt concepute pentru condiții de iarnă prelungite, inclusiv zăpadă, gheață și polei.

Compusul benzii de rulare al acestor anvelope rămâne mai moale și mai flexibil la temperaturi reci. Acest lucru îmbunătățește tracțiunea, manevrabilitatea și controlul atunci când temperatura scade sub aproximativ 7 grade.

În plus, marginile benzii de rulare adânci, late și zimțate ale anvelopelor de iarnă mențin tracțiunea în cele mai aspre condiții.

Fiecare tip de anvelopă are avantaje și compromisuri. Dacă dorești un set de anvelope de iarnă, va trebui să le schimbi în fiecare primăvară și toamnă pentru a obține cea mai lungă durată de viață din investiția ta.

Acest lucru înseamnă că vei avea nevoie de un set de anvelope all-season sau de vară restul anului. Aceste anvelope all-season s-ar putea să se comporte bine pe tot parcursul anului, dar pierd puțină tracțiune la temperaturi mai reci și în condiții de gheață.

Dacă vrei să folosești același set de anvelope pe tot parcursul anului, anvelopele all-weather fac acest lucru posibil. Deși acestea îți oferă o tracțiune mai bună pe zăpadă și gheață decât anvelopele all-season, ele nu se comportă la fel de bine iarna ca un set de anvelope de iarnă și nu se descurcă la fel de bine ca un set de anvelope all-season pe drumuri ude și uscate.

În plus, un set de anvelope all-season poate îmbunătăți eficiența de combustibil sau autonomia.

Atunci când te afli pe carosabil uscat sau umed, un set corect de anvelope all-season este conceput să te mențină în siguranță pe drum. Ele se descurcă chiar și în condiții de iarnă ușoară. Dar atunci când vremea se înrăutățește și drumurile sunt acoperite de gheață și zăpadă, un set adecvat de anvelope de iarnă te poate ajuta să rămâi în controlul vehiculului.

Anvelopele de iarnă sunt fabricate cu un compus special de cauciuc care rămâne flexibil la temperaturi sub 7 grade Celsius. Acest lucru înseamnă că aceste anvelope pot adera mai bine pe zăpadă și pe drum.

În contrast, anvelopele all-season pot deveni rigide la temperaturi mai reci, reducând aderența pe drum.

Alege anvelopele potrivite pentru fiecare sezon, pentru a avea control toal asupra mașinii și a rămâne în siguranță pe drumurile publice.

Articol recomandat de sport.ro
Singurul cuvânt folosit de maghiari după ce au văzut echipamentul României de la EURO 2024
Singurul cuvânt folosit de maghiari după ce au văzut echipamentul României de la EURO 2024
Citește și...
OMS: Tutunul, alimentele ultraprocesate, combustibilii fosili şi alcoolul, responsabile pentru 2,7 milioane de decese pe an
OMS: Tutunul, alimentele ultraprocesate, combustibilii fosili şi alcoolul, responsabile pentru 2,7 milioane de decese pe an

Tutunul, alimentele ultraprocesate, combustibilii fosili şi alcoolul, promovate de lobby-urile din domeniul industrial, sunt responsabile pentru 2,7 milioane de decese pe an în Europa.

Cercetătorii de la Buzău au creat roșia cherry tricoloră, care crește până la 5 metri. ”Această tomată este prețioasă”
Cercetătorii de la Buzău au creat roșia cherry tricoloră, care crește până la 5 metri. ”Această tomată este prețioasă”

Cercetătorii de la Buzău au creat, după 20 de ani de studii și lucru, roșia cherry tricoloră, pe care au botezat-o ”Rapsodia”. Noul soi de roșie crește până la 5 metri înălțime și este prezentată ca având calități deosebite, care o fac prețioasă.  

Cum a fost prins un polițist de la Combatarea Crimei Organizate Arad cu o avere nejustificată de peste 1,3 milioane lei
Cum a fost prins un polițist de la Combatarea Crimei Organizate Arad cu o avere nejustificată de peste 1,3 milioane lei

Un polițist de la Combaterea Criminalității Organizate Arad a fost prins de ANI cu o avere nejustificată de peste 1,3 milioane de lei. Ofițerul va fi acum anchetat de o comisie specială din cadrul Curții de Apel Timișoara.

 

Recomandări
După o zi de ”negocieri dificile”, Ungaria a fost de acord să nu se opună prin veto ajutorului dat de NATO Ucrainei
După o zi de ”negocieri dificile”, Ungaria a fost de acord să nu se opună prin veto ajutorului dat de NATO Ucrainei

Președintele maghiar Viktor Orbán și șeful NATO, Jens Stoltenberg, au ajuns la un acord, după o zi de negocieri "dificile".  

Cătălin Drulă cere demiterea preşedintelui Autorităţii Electorale Permanente: Frauda electorală nu trebuie tolerată
Cătălin Drulă cere demiterea preşedintelui Autorităţii Electorale Permanente: Frauda electorală nu trebuie tolerată

Preşedintele USR, Cătălin Drulă, cere demiterea imediată a preşedintelui Autorităţii Electorale Permanente (AEP), Toni Greblă, acuzând că la alegerile de duminică s-ar fi comis "cele mai mari fraude electorale" din istoria recentă.

România, primul loc în UE la irosirea mâncării. Cum putem combate risipa alimentară printr-o alimentație sănătoasă
România, primul loc în UE la irosirea mâncării. Cum putem combate risipa alimentară printr-o alimentație sănătoasă

România se află într-o poziție tristă în topul risipei alimentare din Uniunea Europeană, ocupând locul 1, cu o cantitate estimată de 2,5 milioane de tone aruncate anual. Mâncatul sănătos este un pas important în combaterea risipei alimentare.